En träningsdagbok på nätet

Följ MarathonEmmas vardag låt dig inspireras till att nå dina egna mål!

Alternativ träning; Roddmaskin

Blogginlägg i samarbete med Västsvenska Träningsprodukter.

När det kommer till löpning (eller all form träning) är det lätt hänt att det blir lite för mycket av det goda, man gör det man tycker är allra roligast så mycket som möjligt. I mitt fall är det att springa. För att undvika skador är det därför enormt viktigt med variation, då bryter vi det monotona mönstret/belastningen. Med variation menar jag inte bara i form av olika löppass utan också olika typer av träningsformer. I samarbete med Västsvenska Träningsprodukter tänkte jag idag dela med mig utav en av mina favoriter, nämligen roddmaskin och du får även ta del av färdiga pass du kan utföra. Enjoy!

read more…

Solhälsningar från kontoret

Solen har strålat och värmen har slagit till ordentligt dom senaste dagarna. Det gäller att passa på och njuta av detta så jag har faktiskt tagit ut mitt kontorsarbete till min uteplats. Helt fantastiskt underbart att kunna sitta där i t-shirt och njuta av solen samtidigt som man får nytta gjord. Det är en av måååånga fördelar med att vara egen företagare!

Så dagens utmaning till dig lyder; hur ska du kunna utnyttja soltimmarna ute just idag?

 

Veckosummering av vecka 12

Den här veckan vill jag summera som helhet med sol, vår och värme! Herregud vilket underbart väder och denna vecka kan jag verkligen säga att jag njutit av varenda löpsteg utomhus! Snart hoppas jag även på att få kunna ta premiärturen med Bernad utomhus (min landsvägscykel).

Träning under vecka 12:

Måndag: 5 km lätt distans
Tisdag: Korta intervaller, 3x5x40s
Onsdag: 7 km lätt distans
Torsdag: –
Fredag: Långa intervaller, 8x500m
Lördag:
Söndag: Mysigt långpass, 20 km

Veckans träning (läs löpning) har känts ruggit bra och jag har fått ihop totalt 49,53 km denna vecka. Snart är jag uppe i 50 km/vecka, tjohooo! Det saknas fortfarande cykling och simning i min träning, men eftersom sopbilarna har börjat sopa gatorna nu och näst intill är klara så hoppas jag på att det blir ändring på detta snart. Då kan jag cykelpendlar till jobbet vilket ger 5 mil/dag.

Så, låt mig höra. Är ni nöjda mer er träningsvecka?

Kommentera inlägget.

Glöm aldrig vart du startade!

En bild säger mer än tusen ord. Ovan har ni mig år 2011, den kommande hösten var bland de värsta i mitt liv psykiskt såväl som fysiskt. Jag vägde närmare 140 kg, mycket pga min kroniska ledsjukdom som gjorde mig nästan totalt inaktiv men också av lite sämre kosthållning. Vad tjänade det till att jag ens försökte liksom?

read more…

En helg med ASICS Frontrunner Sweden

Som jag nämnt tidigare i veckan har jag under helgen spenderat min tid på Yasuragi SPA vid Hasseludden tillsammans med ASICS Frontrunner Sweden där vi hade en kick-off. Det var enormt spännande och lärorikt med framförallt så enormt roligt att få träffa alla underbara löpare med samma passion och glädje till att springa fast i olika format.

read more…

Veckosummering av vecka 11

Denna vecka har (lik som de tidigare veckorna) varit fullspäckad från måndag till söndag. Dessutom har halva veckan spenderats i Stockholm och avslutats med en sjukt inspirerande weekend tillsammans med team ASICS Frontrunner Sverige. Mer om det kommer jag berätta om i ett annat inlägg.
 

Träning under vecka 11:

Måndag: 
Tisdag: 7 km lätt distans
Onsdag: Intervaller, lång backe + 30 min core (gruppass)
Torsdag:
Fredag: Långpass, 18 km
Lördag: Distans 5 km
Söndag: Morgonyoga

Träningen denna vecka har gått bra och som planerat med löpningen (total mängd på 42,3 km). Jag har däremot sovit ganska dåligt pga ledont och därför har jag även fått lägga om träningen lite därefter. Men allt som allt är jag nöjd!

Nu väntar en ny vecka med nya möjligheter som jag ser fram emot!

18 km mysjogg i huvudstaden

Denna fredag strålar solen och det är underbart vårväder. Jag befinner mig i vår vackra huvudstad och eftersom min blivande sambo jobbar så passade jag på att springa en lång mysig joggtur på 18 km. Helt fantastiskt! Om nästan exakt 1 månad är det även dags för Women’s Health Halvmaraton. Jag oroar mig inte ett dugg för loppet och jag tror att det kommer bli en fin upplevelse, förutsatt att det är fint väder då. ;)

I helgen väntar den efterlängtade Kick-Offen med team ASICS Frontruiner Sverige. Vi kommer spendera 2 dagar (lördag-söndag) på Yasuragi SPA vid Hasseludden fyllt med löpning och allt därtill. Behöver jag säga att jag längtar?

Må gott och trevlig helg! 

Kommentera inlägget.

Att skriva dagbok

I början av året beställde jag en skrivbok från personligalmanacka.se. En sida som tillverkar lite roligare almanackor (och nu även skrivböcker). Förr i tiden, innan jag gick över helt till digitalt, beställde jag även almanackor därifrån.

Idag fick jag leveransen och jag blev mycket nöjd, denna skrivbok kommer att bli min nya dagbok!

read more…

Veckans löppass: Intervaller – Lång backe

Det är åter onsdag igen vilket allt som oftast betyder intervaller för min del. Idag stod det backintervaller på schemat i form av lång backe på 800 meter flack backe. Idag var det både tungt och tufft. Puh! Är du sugen på att ta del av passet? Här nedan följer dagens passupplägg.

Såhär gör du passet:

Uppvärmning: 2-2,5 km lätt jogg följt av dynamisk stretch och lite löpskolning.
Pass: Se till att ha letat reda på en lång relativt flack backe innan på 500-900m. Spring uppför i ett högt ansträngande tempo 8 gånger med joggvila nedför. Se till att alla intervaller är lika starka.
Nedvarvning: 1,5-2 km lätt jogg.

Som jag nämnde ovan var det inte alls min dag idag, men jag gjorde passet och är väldigt nöjd över det. Turligt nog var det sol och vår så jag kunde njuta av den. Härligt!

Hur gick det för dig med passet? Berätta gärna.

Kommentera inlägget.

En av de bästa veckorna i mitt liv

Den här veckan har varit fullspäckad (väldigt likt de senaste veckorna) med både jobb och privata händelser. Allt som allt vill jag sammanfatta veckan som en av de bästa i mitt liv. Företaget går bra och många nya kunder hittar till mig, träningen går också bra där utvecklingskurvan bara går uppåt och jag dessutom håller mig skade-/symtomfri. Den här veckan blev det dessutom klart att min andra hälft kommer flytta in hos med från och med Maj månad.

Vad mer kan jag önska mig? Jag vet inte. Jag kan bara konstatera att jag är så lycklig just nu!

read more…

Hej!

Mitt namn är Emma Bertilsson, 28 år och bosatt 2 mil strax utanför Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare normalviktigt liv. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål. Läs mer här!

Idag är jag långdistansidrottare och utbildad personlig tränare med inriktning löpning och mammamage. Jag håller även i inspirerande föreläsningar både för företag och privat personer samt gruppträning i form av fysisk aktivitet på recept samt löpgrupper.

Jag brukar säga att löpning är min passion, cykling mitt gift och simning mitt intresse.

År 2017 ingår jag även i teamet ASICS Frontrunner Sverige.

Follow on Bloglovin

Facebook: marathonemma
Instagram: marathonemma
Strava: Emma Bertilsson
Mail: hej@marathonemma.se
Bloggtopp löparbloggar

Kategorier

Arkiv

Jag sponsras av

Jag sponsras av