En träningsdagbok på nätet

Följ MarathonEmmas vardag låt dig inspireras till att nå dina egna mål!

Veckosummering av vecka 29

Måndag: Lunchjogg, 5 km terräng + 3,5 mil cykel (LVG)
Tis-/Onsdag: Cykeltur till Selma SPA (ca 15 mil)
Torsdag: Bassängsim, 3x500m + 10 km terränglöpning
Fredag: 3,5 mil cykel (LVG)
Lördag: Cykeltur till Värmskog (LVG), 12 mil
Söndag: Löpning, backintervaller, 3×5 ruscher

Denna vecka har träningen gått sjukt bra! Kroppen är tillbaka på banan igen (om något trött pga medicinerna) och det har blivit många timmar. Mycket landsvägscykling, bla a har vi cyklat till Selma SPA och Värmskog. Det känns otroligt skönt och roligt att denna vecka funkat så bra! Nu blickar vi mot en ny och kommande vecka börjar jag också jobba igen.

Total simning: 1500 meter
Total löpning: 19,2 km
Total cykling: 33 mil
Total träningstid: 16h 59min 08sek

En cykeltur till Selma Spa, Sunne

Ni som följer min blogg vet att jag och min sambo värdesätter mysiga cykelturer för att se, uppleva och njuta av den vackra naturen. Tidigare i sommar har vi varit på ställen som Värmskogs café och ätit de godaste räkmackorna i Sverige (enligt oss), Stensdalens GlassCafé i Ransäter för att äta årets första glass och Alsters Herrgård för en smarrig lunchbuffé med godhusmanskost.

Igår var det dags igen, denna gången bar det av till Sunne med slutdestination Selma SPA. 

read more…

Veckans träningspass: cykelpassen som förbättrar din löpning

Som jag redan sagt så många gånger så är variation i sin träning nyckel till framgång, och eftersom det är så viktigt så fortsätter jag också att tjata om det. I dagens inlägg ger jag dig därför tips på alternativ träning i form av spinning-/trainerpass som du utfärdar på gymmet eller hemma. Allt du behöver är någon form av cykel. Själv brukar jag använda mig av trainer och min lvg-cykel.

read more…

Mammamage; Kan jag springa med en diastas/magmuskeldelning?

Majoriten av mina klinter som kommer till mig är intresserade av löpning och springer regelbundet eller vill komma igång. Bland dessa klienter är det många kvinnor som söker upp mig med just frågan om och/eller när de kan börja springa efter graviditet. I min bloggserie ”löpning efter graviditet” på 2 delar skriver jag hur du på lämpligt sätt ska komma igång/återuppta löpningen efter din graviditet.

I detta inlägg svarar jag på frågan ”Kan jag springa med diastas/delade magmuskler?”

read more…

Veckosummering av vecka 28

Måndag: Morgonjogg 5 km + OW-simning 1220m
Tisdag: Triathlonträning, sprintdistans
Onsdag: Lunchjogg, 5 km + Kajakpaddling
Torsdag: Myscykeltur till Alster Herrgård, 5 mil
Fredag: Karlstadsimmet, 1500m
Lördag: 
Söndag: Cykeltrainerpass, 4×4 min

Denna vecka har träningen gått lite upp och ned pga min hälsostatus. Medicinerna jag äter gör att jag blir extremt trött och detta påverkar även min träning. Dock är jag ändå nöjd med det jag lyckats åstadkomma. Egentligen skulle jag ha varit med på Karlstad Triathlon sprint under lördagen men fick ställa in detta pga lätt feber.

Nu blickar jag framåt mot kommande vecka och hoppas på att kroppen mår bättre!

Total simning: 3170 meter
Total löpning: 91,2 km
Total cykling: 1,5 mil
Total träningstid: 6h 40min 59sek

 

Race-Rapport; Karlstadsimmet 2017

I fredags var det tävlingsdags igen i form av ännu ett simlopp i öppet vatten, denna gång på hemmaplan i Karlstadsimmet med distans 1500 meter. Vädret var strålande och motivationen på topp, Vansbrosimningen gick ju så bra så varför skulle Karlstadsimmet gå sämre med bara halva distansen? gick

För den som vill läsa den korta varianten så gick det tyvärr sämre, jag hittade aldrig ”flowet” som jag fann under Vansbrosimmet och sluttiden blev 38:13 min.

read more…

Kvinnor och män ska träna på olika vis. Sant eller falskt?

SVAR: Falskt. Det finns inget som att kvinnor ska köra en viss sorts träning och män en annan även om det är mer vanligt att kvinnor ägnar sig åt gruppass/yoga och män tyngdlyftning/styrketräning. Visst får kvinnor arbeta betydligt mer för att bygga muskler på grund av lägre testosteronhalt, men annars är det inte ditt kön som avgör vilken träningsform du ska utöva utan dina intressen och förutsättningar som bör styra din träning!

 

En kajaktur genom Karlstad

Denna kväll har vi spenderat 4,5h i kajak genom Karlstad. Ett fantastiskt sätt att se och uppleva en stad! Förra året upptäckte och utforskade vi Stockholm på detta vis, så nu var det även dags för Karlstad. Vi begav oss ut vid kl. 18.00 och var tillbaka vid 22.30.

Att se solnedgången och paddla genom det spegelblanka vattnet är en klass för sig, helt fantastiskt underbart! Jag rekommenderar starkt att göra detta i din stad, ofta går det att hyra kajak för en billig slant.

 

Ta hand om din kropp i värmen!

Tro det eller ej men ibland så kan vi här i Sverige också få riktigt varma dagar under sommaren, om inte annat så är det många som tar sig söder ut för att stilla sitt begär av sol och värme. Vilket bara är bra! Många med ledproblem (inklusive mig själv) mår speciellt bra av sol och värme, detta för att solen ger oss D-vitamin. D-vitamin gör oss dessutom pigga och glada. Så ta vara av de soltimmar vi faktiskt har här i Sverige!

read more…

Hej!

Mitt namn är Emma Bertilsson, 28 år och bosatt 2 mil strax utanför Karlstad. Jag bär på en kronisk ledsjukdom och i denna blogg får ni följa med på min resa från extrem överviktigt med ledvärk, inflammation och feber till ett symtomfritt sundare normalviktigt liv. Ni får även ta del av mina framsteg, bakslag och mål. Läs mer här!

Idag är jag långdistansidrottare och utbildad personlig tränare med inriktning löpning och mammamage. Jag håller även i inspirerande föreläsningar både för företag och privat personer samt gruppträning i form av fysisk aktivitet på recept samt löpgrupper.

Jag brukar säga att löpning är min passion, cykling mitt gift och simning mitt intresse.

År 2017 ingår jag även i teamet ASICS Frontrunner Sverige.

Follow on Bloglovin

Facebook: marathonemma
Instagram: marathonemma
Strava: Emma Bertilsson
Mail: hej@marathonemma.se
Bloggtopp löparbloggar Bloggtopp löparbloggar

Kategorier

Arkiv

Jag sponsras av

Jag sponsras av