Mina träningsmål 2017

traningsmal
Under 2016 har jag haft mycket upp och nedgångar med min egna träning. Så här i efterhand kan jag  nog dra slutsatsen att det är kopplat till min hälsa, både fysiska och psykiska. Inte för att jag mått speciellt dåligt, över lag har jag mått otroligt bra och älskat livet. Men ibland blir det en aning för mycket och min reumatiska sjukdom gör sig påmind. Så största fokuset 2017 blir att hitta tillbaka till en god balans i vardagen. Men självklart vill jag även ha några träningsmål, här kommer de:

  • Women’s health halvmarathonEtt halvmarathon som hålls i Stockholm, enbart för kvinnor. Lite tråkigt kan jag själv tycka men loppet ligger bra till i kalendern (22 april) och därför får detta inleda år 2017. Dessutom får jag sällskap av min fina vän Elinore som också ska med till München senare i år och springa maraton. Jag har inga speciella mål med detta lopp utan jag springer det mest för att hålla löpmotivationen uppe nu under vintern.
  • Vätternrundan, SUB 10. Förra året cyklade jag till Paris (127 mil) på 7 dagar genom Team Rynkeby Värmland. I år har vi i detta team fått ihop en snabbgrupp där målet är att cykla runt vättern under 10 timmar. Eftersom jag inte ska vara med i Team Rynkebys projekt att cykla till Paris i år känns detta som en lämplig utmaning för mig istället. Vi är en grupp på 32 personer från Värmland/Karlstad så det kommer bli en riktigt häftig upplevelse!
  • VansbrosimningenJag har simmat det förut, fast bara tjejvarianten de sista 1000m. I år ska jag simma hela tillsammans med Tomas. Det vill säga 3000m och det kommer bli en utmaning som jag ser fram emot!
  • Karlstad Triathlon och Görslitet. Självklart ska jag även delta i de två triathlontävlingarna som äger rum varje år i Karlstad. Karlstad triathlon som hålls i centrala Karlstad vid Mariebergsskogen och Görslitet som håller till ute vid vackra skutberget/Värnen.
  • München Marathon8 Oktober 2017 är det dags för det årliga maratonet som jag springer. I år åker jag till Tyskland på min blivande sambos önskningar då han är väldigt fäst vid landet och dess oktoberfest. I år springer jag inte maran ensam heller utan har min vän Elinore med mig också (som jag nämnde tidigare). Det ska bli enormt roligt! Mitt mål är att springa maran under 4h detta år om allt funkar med kroppen som det ska fram tills dess.

Jag brukar rekommendera alla mina kunder att ha max 2 huvudträningsmål/år och jag ska ju inte vara sämre själv, så mina 2 huvudmål för 2017 är Vätternrundan sub10 och München Marathon. Resterande är mer för att ha något kul att se fram emot och en form av delmål.

Lika så kan det mycket väl även hända att jag simmar något mer lopp riddarfjäderssimningen eller deltar i något mer cykellopp (utöver mina träningsmål ovan) bara för att det är roligt. Eftersom jag och min blivande sambo delar det stora intresset för simning samt cykling så är det en rolig grej att kunna åka iväg och delta/göra tillsammans.

Vad har ni för träningsmål (eller andra mål) under 2017? Låt mig veta. Kanske ses vi under något av loppen? Jag är nyfiken!

 

4 kommentarer

  1. Mitt stora träningsmål för i år är att springa mitt första maraton. Jag är jättetaggad, men samtidigt jättenervös. :)

    Svara
    • Vad roligt! Maraton är min favoritdistans. Det är verkligen en upplevelse och man lär verkligen känna sin kropp under resan. :) Önskar dig ett stort lycka till!

      Svara
    • Det låter som en härlig utmaning du har framför dig, chins är något jag också vill klara av. Men det får nog dröja ett tag till. Lycka till med dina träningsmål!

      Svara

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *