Veckans löppass: Långa intervaller, 6×500 meter

Veckans löppass: Långa intervaller, 6×500 meter

Hej löparvänner! Den här veckan tänkte jag dela med mig av dagens löppass som jag utförde nu på förmiddagen, nämligen långa intervaller om 6×500 meter och i detta inlägg får ni ta del av mitt passupplägg. Enjoy!

Såhär gör du passet:

Uppvärmning: 10-15 min lätt jogg följt av 2 koordinationslopp/stegringslopp på 60-100 meter.
Pass: 6×500 meter i 20-30s snabbare än tilltänkt tävlingsfart. Aktiv vila 1 minut.
Nedvarvning: Lätt jogg hem följt av några minuters rörlighet/stretch samt varmt bad.

Under morgonen/förmiddagen har det snöat och varit riktigt uschligt väder utomhus men jag tog ändå beslutet att utföra intervallerna utomhus. En liten chansning med mina ledproblem men eftersom jag har ett badkar så tinade jag upp kroppen med ett bad direkt efter löprundan och försökte att klä mig smart. Självaste passet gick väldigt bra, kroppen svarade fint och alla intervallerna kändes riktigt bra.

Hur gick det för dig med passet? Berätta gärna.

Kommentera inlägget.

 

4 kommentarer

    • Kul!!! Berätta gärna sedan hur de gick! :D

      Svara
  1. 500-metersintervaller kan nog kännas ganska lagom som långa intervaller för min del. Jag har kört tusingar tidigare, men de är ju hur långa som helst! 500 känns mer humant ;-)

    Svara
    • Jag tänker precis som du. Har väldigt svårt för intervaller och 500m känns att de är långa men inte för långa. Dessutom kan man ju korta ned vilan allt mer istället tills man är ”redo” för längre intervaller. ;)

      Svara

Trackbacks/Pingbacks

  1. Veckans måndagsintervaller - Träningsblogga - […] vecka var jag inspirerad av ett pass som MarathonEmma körde häromsistens, så jag gjorde ett liknande som blev som […]

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *