Mammamage

Kom igång med träning på rätt sätt efter graviditet

Varför mammamageträning?

Under graviditeten töjs magmusklerna ut i takt med att barnet växer. Vilket är helt naturligt. Ju mer magen/barnet växer inifrån desto mer påverkas såklart magmusklerna, bukhinnan och bindväven som omger musklerna. De djupa magmusklerna töjs tillsammans med övriga strukturer ut och blir efter förlossningen långa och slappa, som ett gammalt gummiband.

En magdelning (diastas) bildas och hur lätt/snabbt kroppen återhämtar sig är individuellt. Det är dock viktigt att göra det på rätt sätt för att undvika senare komplikationer.

När kan jag boka en tid?

Du kan boka en tid så fort du har läkt och känner dig smärtfri efter förlossning, hur lång tid detta tar är såklart individuellt. Allt från någon vecka till någon månad eller mer.

Till en början består inte mammamageträning av någon fysisk träning utan av aktiveringsövningar som är mycket viktiga att komma igång med så fort som möjligt efter förlossningen.

 

Detta ingår:
– Krav- och behovanalys
– Mätning av din diastas
– Hjälp med att koppla och aktivera din inre magmuskulatur
– Personliga övningar och hemuppgifter
– Rådgivning för fortsatt aktiveringsträning

PRIS: 450 kr

Alla tillfällen utgår från PT-Hörnan, Ölmegatan 5. Alt. utomhus eller hemma hos dig, du väljer. Ingen extra kostnad tillkommer inom Karlstad.

Klicka här vid frågor eller bokning.

 

Detta ingår:
– Mätning av din diastas
– Progression på personliga övningar och hemuppgifter
– Rådgivning för fortsatt aktiveringsträning

PRIS: 350 kr/tillfälle

Alla tillfällen utgår från PT-Hörnan, Ölmegatan 5. Alt. utomhus eller hemma hos dig, du väljer. Ingen extra kostnad tillkommer inom Karlstad.

Klicka här vid frågor eller bokning.

 

Samla ihop ett gäng vänninor eller föräldragruppskamrater och boka en eller flera timmar tillsammans med mig. Eftersom gruppen är liten (4-8 personer) kommer det fortfarande att finnas utrymme för individuell feedback och coachning. Ni bestämmer själva gemensamt vilken dag och tid som passar er. Intensiteten bestäms utefter gruppen, första tillfället brukar alltid bestå av en föreläsning kring vikten av att komma igång på rätt sätt efter graviditet samt mätning av diastas.

1 timme 200 kr/person

3 timmar 175 kr/person (525 kr/h)
5 timmar 750 kr/person (150 kr/h)

Alla tillfällen utgår från PT-Hörnan, Ölmegatan 5. Alt. utomhus på avtalad plats. Ingen extra kostnad tillkommer inom Karlstad.

Klicka här vid frågor eller bokning.

Mammamage

Första tillfället består av en krav- och behovsanalys där vi under ett samtal pratar om din nuvarande livssituation, graviditet och målsättning. Du kommer att få fylla i en hälsodeklaration om din nuvarande aktivitet och hälsotillstånd.

Vi kommer också att göra en mätning av din diastas och aktiveringsövningar för den inre coremuskulaturen. Därefter kommer vi att påbörja träningen med att sakta men säkert bygga upp en stark kropp inifrån och ut. Vi kommer att starta från grunden med aktivering av inre coremuskulatur för att sedan successivt öka intensitet/belastning. När din kropp är redo kommer vi även successivt gå över till träning som är specifikt anpassat för just dig som mamma.

Första tillfället varar ca 45 min, återbesök ca 30 min.

Har du några funderingar?

Till höger får du svar på de vanligaste frågorna som brukar förekomma. Hittar du inte det svar du söker på din fråga? Tveka då inte att kontakta mig antingen via mail eller telefon. Ingen fråga är för dum.

Mail: info@marathonemma.se
Telefon: 073-810 79 10

 

Bekväm klädsel som du har lätt att röra dig i. Tights/mjukisbyxor och bekväm överdel funkar alldeles utmärkt.

I PT-hörnan, utomhus eller hemma hos dig. Jag är anpassningsbar och lyssnar på dina önskemål. PT-hörnan finner du på Ölmegatan 5 i Karlstad.

Ja, det får du så länge du kan hålla fokus på dig själv. Det är lätt hänt att finna svårigheter i att fokusera under övningarna samtidigt som du vill ha full koll på ditt barn. Därför brukar jag rekommendera att komma enbart du för bästa möjliga resultat.

Blogginlägg om mammamage.

Läs mina senaste blogginlägg om mammamageträning.

Mammamage; Kan jag träna när jag ammar?

”Kan man träna när man ammar?”, ”Kommer träningen att påverka mjölkproduktionen?” och ”Kommer mitt barn att ta bröstet?” Följande frågor ovan är mycket vanligt förekommande bland mina PT-kunder som är nyblivna eller blivande mammor. Så i detta inlägg tänkte jag reda ut detta då det lever kvar mycket myter.

Mammamage; Kan jag springa med en diastas/magmuskeldelning?

Majoriten av mina klinter som kommer till mig är intresserade av löpning och springer regelbundet eller vill komma igång. Bland dessa klienter är det många kvinnor som söker upp mig med just frågan om och/eller när de kan börja springa efter graviditet. I min bloggserie ”löpning efter graviditet” på 2 delar skriver jag hur du på […]

Löpning efter graviditet – Del 2; 3-6< månader efter förlossning

En fråga som ofta kommer till mig är när och hur man som mamma ska ta upp löpningen efter graviditet. Där är en fråga som är ganska svår att besvara då vi alla har olika förutsättningar och olika graviditeter/förlossningar. Jag tänkte därför att skriva i en inläggsserie på 2 delar hur du på bästa sätt […]