Race-Rapport; Bagheera Fjällmaraton Sälen, 21km

Race-Rapport; Bagheera Fjällmaraton Sälen, 21km

Bagheera Fjällmaraton Sälen, mitt allra första traillopp och löprunda i fjällen ever. Inte kommer det att bli det sista heller då det bjöd på fantastiska vyer! Något man (som konditionsidrottare) någon gång bör göra innan man dör. Så fantastiskt! Jag delade denna upplevelse tillsammans med min vän Elinor (som också var med på Womens Health Halvmaraton i våras).

Mitt mål med Bagheera Fjällmaraton Sälen, 21km

Njuta och uppleva stod högst upp på listan! Vi bestämde redan när vi anmälde oss att vi skulle hålla ihop och njuta av upplevelsen tillsammans. Det skulle också dokumenteras i bilder. Så vi kan kort och gott säga att vårt mål var att ta oss runt med glädje.

Mina förutsättningar

Jag har sprungit mycket i skogen sedan juni då vi anmälde oss, både i motionsspår och stigar. Jag har också försökt få in lite backintervaller så jag kände mig ändå rätt väl förberedd. Vi skulle ju ändå bestiga 924 höjdmeter totalt.

Raceplan

Som jag nämnde tidigare var huvudsakliga målet att ta sig runt med glädje. Så vi gick in med inställningen att gå när det blev jobbigt. Framförallt gå i de 2 långa branta slalombackarna som väntade ganska tidigt i loppet. Därefter gå varva springa där det behövdes.

Raceday

Vi åkte redan på fredagen till Sälen där vi hyrt en skidstuga precis intill start-/målområdet. Här kunde vi i lugn och ro hämta ut nummerlappar och lyssna på race-info under kvällen. Vi hade även bokat pastapartybuffe och hotellfrukost på morgonen. Något jag kanske ångrar såhär i efterhand då jag vanligtvis inte brukar äta varken pasta eller någon direkt frukost. Detta fick jag lida av under själva loppet.

Redan efter några km hade jag fjordens håll och mycket gasig mage. Skit också! Men det var helt enkelt bara att bita ihop och fortsätta. Dock gav det sig aldrig. Så runt halvvägs kändes det som joggigast i magen. Sista fjärdedelen var ganska lätt, då gick det nedför och det gick bra att hålla ut. Men där i mellan fick det bli en hel del gång pga min mage.

Sluttiden blev något på strax över 3h. Jag vet inte exakt då jag inte hade koll på tiden, det var ju inget mål med loppet.

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

  1. Fjällopp måste man ju springa någon gång! Bra jobbat! Särskilt med tanke på magen, den kan verkligen ställa till det ibland :-S

    Svara
  2. Vad härligt! Går knappast att hitta en bättre och mer uppfriskande miljö att springa i. Heja dig!
    http://www.stund.se

    Svara

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *