Mammamage; Kan jag träna när jag ammar?

Mammamage; Kan jag träna när jag ammar?

”Kan man träna när man ammar?”, ”Kommer träningen att påverka mjölkproduktionen?” och ”Kommer mitt barn att ta bröstet?”

Följande frågor ovan är mycket vanligt förekommande bland mina PT-kunder som är nyblivna eller blivande mammor. Så i detta inlägg tänkte jag reda ut detta då det lever kvar mycket myter.

När det kommer till träning som nybliven mamma bör man alltid fokusera på att stärka kroppen efter graviditet och förlossning första året. Det är alltså inte på tal om Ironman-förberedelser eller liknande kraftansträngningar. Fokus ska istället ligga på bäckenbotten, core samt få ordning på hållning/styrka i vardagen. Det tar 9 månader för kroppen att skapa ett ny människa, vore det inte mer än rättvist då att det ska få ta lika lång tid att komma tillbaka till startläge? Denna sorts förberedande träning påverkar inte mjölkproduktionen. Om du där emot skulle träna på mycket intensiv nivå (75-100% av maxpuls) så kommer du att producera mycket mer mjölksyra som kan påverka mjölkens smak. Dock skulle jag aldrig rekommendera någon att träna denna typ av träning under amning utan som tidigare nämnt, fokusera på att bygga en stark kropp inifrån och ut.

Om ditt barn ändå skulle vägra ta bröstet efter träning kanske det kan bero på något annat än just din träning? Det kan t.ex. bero på att bröstet smakar salt efter träningen pga svett. Ett annat tips är att pumpa ut lite mjölk först (och kasta) för att sedan amma. Ett annat tips är att vänta 30 min och låta mjölksyran gå ned.

Att träna som nybliven mamma ser varken jag (eller mina klienter) som någon lyx utan som en nödvändighet. Det är viktigt att komma tillbaka som en frisk och stark mamma för att kunna leka och vara pigg/glad tillsammans med ditt barn. Lika väl som att det boostar dig själv – du känner dig inte bara starkare utan din endorfinnivå höjs och därmed känner du dig också gladare. Det ger dig mer energi och förbättrar sömnen.

 

Andra tips till dig som ammar och tränar:

  • Var noga med vätskeintaget. Vätska/vatten behövs för mjölkproduktionen. När du svettas avdunstar vatten från kroppen och det är viktigt att fylla på med nytt för att återställa vätskebalansen.
  • Rätt BH. Var noga med att ha rätt sorts BH som passar dina bröst så att de får plats och får bra stöd.
  • Var noga med din kost. Om din fokus är att tappa de sista graviditetskilona ska du absolut inte sänka ditt kaloriintag för lågt. Det är enormt viktigt att du ser till att ditt näringsbehov täcks så att du inte drabbas av näringsbrist av något. Oavsett om du tränar eller inte är detta viktigt. Framförallt om du ammar. Saknar du kunskap inom ämnet bör du kontakta en erfaren kostrådgivare för rätt hjälp.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *