Armhävningar! Antar du utmaningen tillsammans med mig?

Ni som följt mig en längre tid vet att jag har haft problem med ena stortån, eller närmare bestämt hallux valgus, knölen bredvid stortån. Denna har medfört att jag inte kunnat böja tån. Nu när den är i princip helt frisk så har jag börjat återfå mina tankar på armhävningar, jag har alltid varit extremt dålig på detta och max klarat 3 strikta stycken på tå. Det skulle vara enormt kul att kunna göra minst 15 strikta iaf, känslan av att känna sig stark är svår att slå och inom crossfit är det just mycket armhävningar har jag märkt.

Så, jag har beslutat mig för att utföra en liten armhävningsutmaning för att utveckla och (träna upp) mina armhävningar. Istället för att göra denna utmaning för mig själv så tänkte jag då istället att vi skulle kunna göra den tillsammans, du och jag, om du vill? :) Du kanske också vill bli bättre på just detta? Varför då inte ta tillfälle i akt och då peppa varandra? Alla kan vara med!

Kom igen. Nu kör vi!

Upplägg

Jag tänkte att vi kommer lägga in tre ”armhävningspass” i veckan med ett maxtest var 14e dag. Dessa pass kommer vara uppdelade i set och successivt öka i antal reps. Minst 1 dags vila mellan ”passen”. Jag tänkte köra tisdag, torsdag och lördag. För att alla ska kunna svara med oavsett hur många du klarar av att göra idag så har jag anpassat ”programmet” i 3 olika nivåer som baseras på maxtesten du utför var 14e söndag, med start idag. Varje måndag (med start imorgon) släpper jag veckans schema. Utmaningen kommer att hålla på i 6 veckor så att vi verkligen har chansen att utmana oss själva och bli starka!!!

Så gör du en armhävning

Du kanske inte vet hur man gör en strikt armhävning? Lugn. Läs följande guide så kommer du att vara ”armhävningsexpert” sedan. ;)

armhavOBS! Ha blicken i snett framför dig i marken. Inte rakt fram som på bilderna.

– Ligg på mage, fötterna axelbrett och armarna rakt ut från kroppen.
– Dra in armarna så att händerna kommer i 90 graders vinkel under armbågen.
– Vik in bäckenet och aktivera bålen (svansen mellan benen) och pressa dig sedan upp med armarna.
– Håll bak armbågarna och sänk kroppen genom att böja armbågarna.
– Gå så långt det så att det är en knuten näve mellan underlag och bröst.
– Håll kroppen som en rak linje mellan huvud och fot.

Att tänka på: Undvik att stå på knä. Det är ju tåarmhävningar vi vill bli bra på! Klarar du inte ens av att göra en på tå? Luta dig då istället mot ett bord, stol eller annan upphöjnad. Ju högre, desto lättare.

Så antar du utmaningen

Du antar utmaningen genom att kommentera detta inlägg med antal armhävningar du orkar göra på tå (djupa med bröstet hela vägen ned). Armhävningarna ska du göra idag! Så kom ihåg att gamla meriter räknas inte. ;) Själv orkade jag 4 stycken idag, vilket var mer än vad jag faktiskt trodde att jag skulle klara av. Så detta kommer nog bli fint! Och du, om vi blir tillräckligt många ska jag se till att samtliga deltagare har chansen att vinna fina priser. Kul va?

Så vad väntar du på nu? Ned på golvet och börja pressa armhävningar! :D

 

24 kommentarer

  1. Sådär ja, jag klarade 13 stycken.

    Svara
  2. Den här utmaningen passar mig perfekt! Jag har sedan länge haft drömmen om att kunna göra riktiga armhävningar. Jag kan inte ens göra en armhävning (jag kommer ner och halvvägs upp, sen tar det stopp).

    Är jättetaggad, ska bli riktigt roligt!

    Svara
  3. 9 stycken klarade jag! Och med tanke på att jag är lite smått sjuk så tycker jag att det var en bra förstjänst! Haha :)

    Svara
  4. Jag måste fråga hur du blivit av med hallux valgus! Lider själv av det här sedan många år och trodde att man inte kan bli av med det. Så fett nyfiken på hur du lyckats med det :))

    Svara
  5. Orkar göra en om jag står mot en pall som är 40cm hög

    Svara
  6. Jag orkar idag göra 10 st ordentliga på tå.

    Svara
  7. Pinsamt nog klara jag knappt 1 men övning ger färdighet heter det har jag för mig? :-D

    Svara
  8. Jag klarade 4 med hjälp av stol och knappt en som jag skrev i inlägget innan.

    Svara
  9. 3 stycken!

    Gud vilken bra utmaning, behöver verkligen sporrning inom armhävningar tycker att de är så himla tråkiga!
    Andra övningar som tränar andra muskelgrupper tycker jag är roliga men just armhävningar är inte min grej.
    Passar perfekt att tagga till för de ju :D

    Svara
  10. Jag klarade 1 armhävning, heller aldrig varit något vidare på det. Men skam den som ger sig!

    Svara
  11. Hej! Självklart är jag med klarade 9 st. Kul :-)

    Svara
  12. Åh vilken rolig utmaning!
    Jag klarar 5 riktiga ordentliga armhävningar :)

    Svara
  13. Ska bröstet i backen?! Shit, jag klarade bara 1

    Svara
  14. Jag kan göra en halv armhävning, ner är inga problem men uppåt är det stopp.

    Svara
  15. Jag klarade 8 armhävningar :)

    Svara
  16. Min sambo klarar 21 men jag klarar inte ens 1 på tårna. Jag klarar dock drygt 20 mot en vägg…

    Svara
  17. Jag klarar tre ordentliga, sedan blir det tungt och slarvigt :)

    Svara
  18. Jag klarar en!

    Svara
  19. Jag kunde göra 10 ordentliga för ett år sedan,men fick barn för 3 månader sen och har tappat all styrka!den här utmaningen kanske hjälper mig komma tillbaka lite!Jag klarar bara en och en halv nu!

    Svara
  20. Strikta klarade jag bara 1 :) är på utmaningen, för det behövs ju uppenbarligen!

    Svara
  21. Jag klarade inte en, måste verkligen bli bättre på det här!

    Svara
  22. Jag klarade (detta är pinsamt) 2 stycken.

    Svara
  23. Hej emma gumman :D tänkte va fan, klart jag måste va med! Jag klarar ingen:p

    Svara

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *