4 tips till utveckling i din löpning

4 tips till utveckling i din löpning

Att springa. Det är bland det bästa som finns! I just love it! Den där känslan att flyga fram och känna endorfinerna spruta. Det bästa med löpning är just att man inte är bunden till något gym, du kan springa vart som helst – när som helst. Ändå finns det de där dagarna då man stör sig på varför löpningen går ”trögt”, det händer inget med utvecklingen helt enkelt. Här kommer några tips till dig som har fastnat. Enjoy!

  1. Variera tempot. Oavsett om du är nybörjare, mer erfaren eller på elitnivå behöver alla variera tempot för att utvecklas i sin löpning. Det är det lätt att man fastnar i samma bana och också tappar motivation.
  2. Löp snabbt och långsamt. Fokusera på att försöka få en ett intervallpass i veckan med högt tempo och ett långpass i veckan med långsamt tempo så kommer du att utvecklas. Undvik att springa den där vanliga rundan i ett ”mellanmjölkstempo” som du alltid brukar göra, här sker ingen utveckling!
  3. Spring aldrig för att bli smal. Spring istället för att det är roligt och njut! Annars blir det lätt ett illa måste. Är det inte roligt kanske löpning inte är något för just dig?
  4. Värm upp och varva ned. Glöm inte att det blir mer och mer viktigt ju äldre du blir med just uppvärmning och nedvarvning. Kroppen blir stelare och vi kräver lite mer förberedelse för fysisk prestation. Annars kommer skadorna som ett brev på posten. Var därför lika noga med din uppvärmning och nedvarvning som självaste passet. Always!

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *