10 tips inför Stockholm Tunnel Run

tunnel

Imorgon är det folkfest i Stockholm, eller snarare i en nybyggd tunnel i Stockholm som vi löpare får äran att inviga före den öppnas för fordon i vår. Jag och 41 999 andra personer ska springa loppet. Själv är jag i enormt dålig form då jag inte sprungit regelbundet sedan i Juni men jag kan ju inte missa denna ”en gång i livet upplevelse” för det. Så jag kommer springa igenom loppet och njuta av alla intryck, precis som de senaste loppen jag sprungit.

Men, jag vet att många av er läsare ska springa loppet och kanske till och med siktar på personbästa. Därför tänkte jag här dela med mig av 10 tips inför loppet:

  • Gå och lägg dig i tid! Sömn är enormt viktigt. Gå och lägg dig i tid så att du är utvilad. Minst 7-8h sömn krävs.
  • Var på plats i god tid. Läs på startbevis och PM. Ta reda på vart allt finns – Start, mål, dusch/ombyte, väskinlämning osv. Var där MINST en timme innan start.
  • Ät inte senare än 1h innan loppet. Det är viktigt att äta innan för att få bränsle till loppet. Men ät inte senare än 1h innan start. Är du känslig – ät ett större mål 4h innan för att sedan 1-2h innan äta en banan eller liknande.
  • Ställ dig i toakön god tid innan start. Vid tävlingssammanhang tänker de flesta likadant, att de behöver gå på toa precis innan start! Ställ dig därför i toakön i god tid innan start om du känner att du behöver gå på toaletten. Det är inte alls ovanligt att en kö kan vara i 30-60 min.
  • Klä dig smart. Kolla väderprognoserna och klä dig för utetemp. Det är kallt i tunneln har jag hört. Använd dig av ”lager-på-lager”-metoden.
  • Dela upp banan i etapper. Är det bland de första gångerna du springer 10 km? Dela upp loppet i etapper för att det ska kännas lättare (ex. 2,5 km åt gången).
  • Testa inte nya grejer. Ibland kan det vara mässor i samband med lopp där man kan köpa prylar till superbra pris. Nu vet jag inte om Tunnel Run har det men använd inte någon ny grej. Du vet inte om de kommer skava eller liknande.
  • Trippelknyt skosnörena. Finns det något stötigare än att skosnörena går upp? Se till att undvika det genom att knyta dem ordentligt med flera knutar.
  • Ha roligt! Glöm framför allt inte att ha kul under dagen!
  • Fira och återhämta dig! Glöm inte att fira din fantastiska prestation efteråt med en väl påfyllning av mat samt vila en tid efteråt för att låta kroppen återhämta sig.

Och med det så önskar jag er alla ett STORT lycka till!

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *